همشهری آنلاین : قائم مقام وزیر و رئیس مرکز دفتر همکاری‌های علمی و بین المللی آموزش و پرورش از برگزاری آزمون اعزام معلمان به مدارس خارج از کشور در اردیبهشت سال 1390 خبر داد و گفت: شیوه نامه و دستورالعمل نحوه برگزاری این آزمون به ادارات کل استان‌ها ارسال شده است.

آزمون

علی اصغر یزدانی در گفتگو با خبرگزاری مهر با اعلام این خبر افزود: این آزمون  با هدف تامین نیروی انسانی در مدارس ایرانی خارج از کشور برگزار می‌شود.

همچنین فرازنده خالدی مدیرکل مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: پیش بینی ما این است که حدود 500 نفر از فرهنگیان پذیرفته شده در این آزمون، در سال تحصیلی آینده به مدارس ایرانی خارج از کشور اعزام شوند.

علت برگزاری آزمون

وی در پاسخ به این پرسش که "چرا با وجود برگزاری آزمون مدارس خارج از کشور در سال گذشته، بازهم در سال جاری آزمون برگزار می شود؟"گفت: آمار نیروهایی که در سال گذشته دوران خدمتشان در مدارس خارج از کشور تمدید شده بود، بالا بود؛ ضمن اینکه تعدادی از مدارس ایرانی خارج از کشور به دلیل نبود نیروی رسمی کافی از دانشجویان و ایرانیان مقیم این کشورها استفاده می کردند و سوم اینکه ما به دنبال توسعه مدارس خارج از کشور و در نتیجه افزایش شاخص نیروهای انسانی در این مدارس هستیم.

آزمون اعزام معلمان مدارس ایرانی خارج از کشور هر دو سال یکبار برگزار می شود.

نیروهای مورد نیاز مدارس خارج از کشور

براساس دستورالعمل منتشر شده از سوی مرکز همکاری های بین المللی آموزش و پرورش، آموزگار دوره ابتدایی، دبیر دوره راهنمایی و دوره متوسطه، مربی امور تربیتی، مسئول امور دفتر و امتحانات (معاون اجرایی)، مدیر آموزشگاه، معاون آموزشگاه، کارشناس آموزش و امتحانات و امور پرورشی وکارشناس مالی و امور اداری، از نیروهای مورد نیاز مدارس ایرانی خارج از کشور در سال 1390 هستند.

شرایط عمومی برای ثبت نام در آزمون

معلمانی که قصد شرکت و اعزام به مدارس خارج از کشور را دارند باید "استخدام رسمی آموزش و پرورش، داشتن حداقل 12 و حداکثر 26 سال سابقه خدمت تا پایان شهریور سال 1390(براساس آخرین حکم کارگزینی)، حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی برای داوطلبان کلیه رشته ها و مشاغل در زمان ثبت نام مندرج در حکم کارگزینی است.ثبت نام معاون اجرایی مدارس با مدرک تحصیلی حداقل فوق دیپلم نیز بلامانع است.

همچنین برخورداری از سلامت کامل جسمی و روانی در زمان اعزام با تائید پزشک معتمد وزارت آموزش و پرورش(ثبت نام جانبازان که نقص آنان مانع از انجام وظایف سازمانی و محوله نباشد، بلامانع است)، متاهل بودن (فرهنگیان خانم که همسرشان جزو شاغلان رسمی آموزش و پرورش نیستند، نمی توانند در آزمون شرکت کنند)، احراز صلاحیت لازم گزینش و حراست با توجه به قرار گرفتن جایگاه معلمان اعزامی به عنوان ماموران دولت در ریف مشاغل حساس، نداشتن بیش از سه فرزند تحت تکفل و نداشتن فرزند زیر سه سال در زمان اعزام و در طول ماموریت، نداشتن سابقه ماموریت ثابت بیش از 6 ماه در خارج از کشور از دیگر شرایط عمومی فرهنگیان برای ثبت نام در آزمون مدارس خارج از کشور است.

براساس این شیوه نامه، تسلط کامل به روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، توانایی انجام کار با رایانه در حد استفاده از شبکه جهانی اینترنت، آشنایی لازم با یک زبان خارجی -عربی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی-در حد خواندن، درک مطلب و مکالمات روزمره از دیگر شرایط عمومی شرکت در آزمون است.

مواد و منابع آزمون عمومی

آشنایی با معارف اسلامی، اخلاق و تربیت اسلامی، تاریخ ایران و اسلام، زبان و ادبیات فارسی، کلیات روشها و فنون تدریس، سنجش و اندازه گیری، آشنایی با آیین نامه های مدارس، زبان خارجی(ترجمه و درک مطلب زبان عربی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی)، آشنایی با رایانه از مواد و منابع آزمون عمومی در آزمون معلمان مدارس ایرانی خارج از کشور است.

البته داوطلبان فقط می توانند یکی از زبانهای مذکور را انتخاب و در امتحان پاسخ دهند.

مواد تخصصی آزمون در هر یک از رشته ها نیز به تفکیک در سایت مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور درج شده است.

مدارک لازم و مراحل ثبت نام

دریافت کارت های اعتباری از ادارات سنجش و ارزشیابی تحصیلی استان، فرم تکمیل شده در خواست شرکت در آزمون از طریق سایت http://Aee.medu.ir ، فایل عکس اسکن شده جدید تمام رخ رنگی با زمینه سفید از مدارک لازم جهت ثبت نام فرهنگیان متقاضی در آزمون مرحله اول است. 

کد خبر 129164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز